Чт. Лис 21st, 2024
Як розрахувати маржинальність товару та націнку, формула та приклад націнки товару

Будь-який бізнес потребує відповідального підходу до організації роботи. Відстеження різноманітних показників допоможе оцінити ефективність роботи. Якщо ви як підприємець хочете повною мірою контролювати всі процеси та розуміти перспективи, то без підрахунків не обійтися.

В цьому матеріалі поговоримо про такі поняття як маржинальність та націнка, а точніше – про розрахунок цих показників.

Маржинальність та націнка на товар: поняття цих явищ

Для початку дамо визначення цих понять, адже багато хто чув ці слова, але не всі розуміють їх значення. Більше того, чимало підприємців, особливо початківців вважають ці поняття ідентичними.
Маржинальність товару – це показник, який демонструє різницю між закупівельною ціною або собівартістю та ціною реалізації.

Націнка товару – це додатковий розмір ціни та товар. Розмір націнки залежить від собівартості товару, в той час як маржинальність – від кінцевого виторгу.

Отже, виходить що націнка – це лише надбавка до собівартості, яку вираховують до реалізації товару, а маржинальність показує ефективність роботи та прибутковість товару вже після продажу.
Обидва показники можна розраховувати в грошах або у відсотках. Ми рекомендуємо проводити розрахунки у відсотках, так значно зручніше порівнювати значення.

Зверніть увагу! При обчисленні в кількісному значенні показники маржі та націнки будуть однаковими, а при відсотковому розрахунку — різними. Процентне значення маржинальності завжди буде меншим, оскільки націнка нараховується тільки на собівартість товару, а маржа з розміру собівартості разом з націнкою.

Для кращого розуміння цих показників потрібно розібратися з тим, як порахувати значення маржинальності та націнки. У підприємця будуть всі вихідні дані для проведення розрахунків ефективності бізнесу.

Як розрахувати маржинальність товару формула, приклад

Як розраховується маржинальність?

Як і для будь-який інших видів розрахунків для визначення показаника маржі існують спеціальні формули. Вони універсальні, а тому їх можна застосовувати для всіх сфер діяльності, включаючи надання послуг.
1. Розрахунок маржинальності в кількісному значенні.

Ця формула найпростіша. Для отримання значення достатньо провести підрахунок за наступною схемою:

ціна товару при реалізації – собівартість товару

Як говорилося вище, це значення також покаже націнку. Розглянемо на прикладі для кращого розуміння.
В книжковому магазині є блокнот варістю 120 гривень, його собівартість — 85 гривень. Якщо слідувати нашій формулі, то отримаємо наступне:

Маржинальність = 120 грн – 85 грн = 35 грн

Тобто в грошовому вираженні розмір маржинальності складе 35 гривень.

Розрахунок маржинальності у процентному значенні.

Тут провести підрахунки трохи складніше, але ви отримаєте більш точне значення.
Формула виглядає наступним чином:

(ціна товару при реалізації – собівартість товару) / ціна товару при реалізаціїї х 100%

Тепер повернемося до блокнота, який ми розглядали вище.

Маржинальність = (120 грн – 85 грн) / 120 грн х 100% = 29,2%

При цьому ви можете рахувати не окремі одиниці товару, а одразу партіями. При цьому відсоткове значення не зміниться. А якщо говорити про те, яким має бути нормальний показник, то однозначної відповіді немає. Все залежить від ніші. Середній показник становить 25% і вище. Але й більш маржинальні товари, мова йде про такі категорії:

  • брендові продукти;
  • вироби ручної роботи;
  • ювелірні вироби;
  • сезонні вироби, такі як різдвяна атрибутика, квіти, канцелярія.
націнка товару, як порахувати націнку товару, розрахунок націнки товару

Як розраховується націнка товару?

Тепер поговоримо про націнку. Цей показник теж можна розраховувати двома способами.

Розрахунок націнки в кількісному значенні.

Для розрахунку використовується та сама формула, що в прикладі розрахунку маржі. Для отримання значення достатньо провести підрахунок за наступною схемою:

ціна товару при реалізації – собівартість товару

Приклад матиме такий же вигляд.

Націнка = 120 грн – 85 грн = 35 грн.

Тобто в грошовому вираженні розмір націнки теж складе 35 гривень.

Розрахунок націнки у процентному значенні.

Тут провести підрахунки трохи складніше, але ви отримаєте більш точне значення. Формула буде такою ж як і для маржі, але знаменник потрібно змінити з ціни реалізації на собівартість товару.

(ціна товару при реалізації – собівартість товару) / собівартість товару х 100%

Якщо розглядати значення націнки на прикладі, то це матиме такий вигляд:

Націнка = (120 грн. – 85 грн.) / 85 грн. х 100% = 41,2%

У відсотковому співвідношенні показник націнки буде більшим, хоча в грошовому еквіваленті він ідентичний. Тож ви переконалися, що розрахунки краще проводити в процентах.

Якою має бути націнка на товар?

Рішення відносно націнки приймає підприємець на основі аналізу ринку та поточної ситуації. Проте слід дотримуватися балансу, адже надто мала націнка не принесе прибутку, а максимальна — може відлякати покупців.

Замість висновку підіб’ємо підсумки, навіщо потрібно розраховувати ефективність роботи бізнесу.
Маржинальність — це один із найбільш красномовних показників ефективності вашої роботи і от чому:

  • ріст маржі — основний показник успіху підприємства;
  • маржинальність в межах закладеної норми — ознака стабільної ситуації;
  • падіння маржі говорить про необхідність шукати помилки в діяльності та терміново їх виправляти.

Також показники націнки та маржі допоможуть початківцям краще розуміти ринок та рентабельність тих та інших товарів.
Саме контроль над всіма процесами та аналіз показників діяльності допоможе досягнути успіху та отримати прибуток.

Від Specialist