Наскільки заробітки наших урядовців відповідають рівню оплати праці в європейських країнах? Чи вони не гірші за те, що має керівництво країн ЄС? Чи дійсно є потреба їх підвищувати?
У нашому суспільстві точаться жорсткі суперечки щодо рівня оплати роботи наших міністрів. Більшість громадян вважає, що тих грошей, які вони отримують, більше ніж достатньо. Особливо з урахуванням рівня якості їх роботи.
Проте дехто заявляє, що аби забезпечити ефективну роботу без зазіхань на державне майно та всіляких корупційних схем, зарплати для чиновників слід підвищити, зробивши такими, щоб їм вистачало на всі їхні потреби. (Правда, потреби завжди випереджають можливості…)
Про необхідність підвищення зарплатні кажуть і деякі з міністрів, жаліючись, що не можуть гідно утримувати свої сім’ї.
Для того, щоб визначитися, чи достатньо отримують наші керманичі, варто подивитися, що робиться в Європі.
Перше, що кидається в очі – у розвинених країнах Заходу також немає єдиної думки щодо рівня грошового утримання можновладців. То тут, то там постійно виникають обговорення щодо рівня оплати роботи верхівки керівництва.
А ще – у різних країнах рівень оплати сильно варіюється. Від такого, що знаходиться на рівні середніх зарплат, до надзвичайно високих заробітків, аж до десятків тисяч євро на місяць.
Скільки євро зарплати «прилітає» міністру в Європі?
Заробітна плата топових чиновників у різних країнах Європейського Союзу надзвичайно сильно варіює.
Найбільш високим, за даними статистичних досліджень, є рівень оплати в Австрії. Зарплата прем’єр-міністра (федерального канцлера), становить до 37 500 євро на місяць (450 000 євро на рік). «Прості» міністри отримують 26 000 на місяць (350000 євро/рік).
Значним є рівень оплати і в скандинавських країнах. Він становить до 16 700 євро на місяць (на рік це становить 200 000 євро) для голови уряду, та 13-14 тисяч на місяць для міністрів. Правда, слід враховувати, що життя в цих країнах дуже дороге, і середній заробіток по країні також є досить високим.
Зразкова для нас Німеччина пропонує міністрам місячну зарплатню порядку 15 000 євро, а для канцлера ця сума становить 19 000 євро. Така оплата є, звичайно, набагато більшою, ніж в Україні. Але це – найпотужніша на даний момент економіка Європи.
І навіть при цьому зарплати міністрів в Німеччині будуть суттєво нижчими у порівнянні із головами певних державних підприємств України, котрі можуть заробляти мільйони гривень на місяць (йдеться про керівництво Нафтогазу та Укрзалізниці, наприклад).
Цікаво знати Заробітки у Німеччині: чи є полегшення для українських робітників у новому німецькому законодавстві?
Франція – також дуже потужна економічно країна. Але своєму керівництву вона пропонує також порівняно невеликі суми заробітної плати. Для прем’єр-міністра вона становить близько 15 000 євро, у міністрів – приблизно 10 000. Тобто, навіть у самих багатих країнах рівень оплати не є фантастично високим, і тримається на рівні оплати керівництва потужних підприємств.
Ще більш низькою є зароплата міністрів у Фінляндії. Прем’єр тут отримує порядку 11 000 євро на місяць. Інші міністри можуть розраховувати на суму близько 9 000 євро.
Польща, з якою ми порівнюємо все: як у них оплачується робота міністрів?
Польща, яка стартувала, після розпаду системи сателітів Радянського Союзу, в умовах, не кращих за українські, зараз суттєво просувається вперед в економічному розвитку.
Ми звикли порівнювати свої досягнення саме із цією країною. Який же рівень оплати міністерської роботи тут?
Максимальна зарплата міністрів із усіма надбавками становить порядку 3 500 євро на місяць. Базова ставка без урахування таких – 2 400 €.
Проте, останнім часом поступово відбувається її підвищення – починаючи з 2017-го року. До того, із визначенням «через складну економічну ситуацію», підвищення зарплати міністрів було заморожено протягом 9 років – з 2008 по 2016 рік.
Але збільшення зарплати міністрів у Польщі досить цікаве. Воно не є автоматичним, але прив’язане до рівнів мінімальної та середньої зарплати в країні (які, до речі, на даний момент досить швидко зростають). Також оплата прив’язується і до рівня, на який за останні три роки зростає ВВП країни.
Це не є польським винаходом. Методика була апробована у Сингапурі. Там така тісна прив’язка примушувала міністрів діяти максимально ефективно, оскільки їх грошові надходження безпосередньо залежали від економічного зростання в країні. Можливо, що це стало одним із чинників стрімкого економічного зростання.
І, як результат, збільшення зарплат міністрів до рівня порядку 50 тисяч доларів на місяць. Але це було пов’язано виключно із зростанням добробуту всієї країни і її мешканців. Тож, покращення ситуації для міністрів ставало можливим у відповідності із покращенням для всіх.
У Польщі також зараз відбувається стрімке економічне зростання. Росте і мінімальна зарплата, яка вже становить 540 євро. Причому із подальшою тенденцію до зростання – так, наприклад, з 1 січня вона має зрости ще на 80 євро на місяць.
При цьому урядовці дійсно витрачають заробітки на утримання своїх родин і забезпечення життєвих потреб. У переважної більшості керівництва зарплати не йдуть на предмети розкоші. Топ-чиновники користуються скромними, як по міркам наших урядовців, речами. Більшість керівників Польщі не зазіхають на годинники вартістю більше 1500-2000 грн. (у перерахунку).
Жінки-чиновниці не демонструють розкішні вбрання і дорогі речі. На роботу дістаються часто звичайним громадським транспортом або недорогими авто середнього класу, які користуються попитом у більшості мешканців Польщі.
Сказане вище підкреслює навіть скандал із Славомиром Новаком, колишнім міністром транспорту Польщі, який був змушений подати у відставку через те, що не задекларував дорогий годинник.
Спроба ж підвищення премій урядовцям закінчилося скандалом, через який кошти, які були отримані ними надміру, урядовці мусили повернути із власних кишень – передавши їх на благодійність. Хоча підвищення планувалося всього лише на «невеличкі», як для українських масштабів, 20%.
Рекоменуємо статтю Третина українців може виїхати на заробітки до Німеччини із Польщі
Тобто, країна, яка, попри всі негаразди світових економічних тенденцій, демонструє активний економічний ріст, має дуже скромні посадові оклади для провідних керівників держави. І спроба вийти за їх межі закінчуються жорстким покаранням для бажаючих підвищувати свій добробут за державний кошт.
Яка зарплата підійде українським міністрам?
Розміри заробітних плат для українських міністрів були встановлені до приходу до влади нинішньої команди. (Проте, помітимо в дужках, це керівництво не побігло з вимогами про їх зменшення.)
Відповідно, міністри занадто недавно прийшли до влади, щоб встигнути прихопити досить багато із того, чим вони керують. Їхні статки пов’язані з їх попередніми роботами і заробітками. Дехто із них має є певні резерви, інші мають задовольнятися мінімальним рівнем «стартового капіталу». Чи задовольняє їх рівень сучасної оплати – окреме питання.
Звичайно, держава планує підвищувати в подальшому зарплати міністрів – як і всіх, хто живе в Україні. Питання тільки у порядку цифр для кожної із категорій. Бажано, правда, щоб статки міністрів були чітко прив’язані до ефективності їх роботи – як це зроблено у Польщі. Можливо, це сприяло б економічному зростанню нашої країни.
Абсолютні цифри не дають чіткої картини: потрібне порівняння по аналогічних показниках
Наскільки більше чи менше, відносно європейських, заробляють українські топ-керівники? Просте порівняння абсолютних сум нічого не покаже. Слід подивитися на відносні цифри.
Зарплати українських міністрів становлять порядку 30-60 тисяч гривень. Тобто, в євро, 1150-2300. Безумовно, майже в усіх інших європейських країнах посадовці мають більше.
Але слід звернути увагу на рівень ВВП країни, її економічний розвиток і середні статки населення. Найкращим показником в цьому плані буде співвідношення рівня заробітної плати топ-чиновника та мінімальної чи середньої зарплати в країні. Також слід звертати увагу на купівельну спроможність і номінальний ВВП на душу населення.
Тоді цифри докорінно змінюються…
В Польщі співвідношення між рівнем зарплати прем’єр-міністра та мінімальною зарплатою (до підвищення останньої) становить 6,48. Тобто, зарплата чиновника перевищує мінімальну в таку кількість разів.
Для Німеччини це співвідношення є 12,93 разів.
В Україні рівень вищий – він складає 14,46. Тобто заробітна плата чиновника складає у 14,46 разів вища за мінімальну. При цьому, якщо в Німеччині такий рівень є цілком задовільним для чиновників і вони не вимагають підвищення зарплати, то наші вважають, що їм дуже бракує фінансових можливостей. Вони вимагають підвищення заробітних плат до 120-140 тисяч гривень на місяць. Що майже в 34 рази буде перевищувати мінімальну зарплату.
З урахуванням того скрутного становища, в якому є наша держава – адже Україні, на відміну від Німеччини ч Франції, необхідно витрачати колосальні кошти на захист від агресії та на подолання наслідків десятиліть «совдєповщини», такі вимоги є явно надмірними. Адже навіть Австрія, в якій зарплата прем’єра є найвищою серед європейських, вона має 25-кратне перевищення від мінімальної.
Цікаво знати В Україні буде оновлено механізм видачі соціальної допомоги малозабезпеченим
Тож, рівень побажань українських чиновників, із урахуванням рівня життя країни і колосального ареалу проблем, є абсолютно надмірним і невиправданим.
Найкращим варіантом було б забезпечити прив’язку рівня оплати керівництва країни до рівня реального економічного зростання, із урахуванням коливань: при зниженні зростання мають знижуватися і зарплати чиновників. Тоді у них з’явиться хоч якийсь стимул для більш ефективної роботи.
А поки що заяви щодо недостатку коштів для гідного утримання сім’ї можна зупиняти пропозицією перевести чиновників на заробітну плату, порівнювану нехай не мінімальною, а хоча б середньою по країні, у випадку якщо реальні (а не паперові!) показники роботи їх міністерств будуть демонструвати зниження.