Безробітні громадяни України можуть претендувати на отримання грошової допомоги по безробіттю — і держава гарантує її виплату у випадках, передбачених законодавством.
Особливо актуальною допомога по безробіттю стала під час карантину, адже у цей час спостерігається масове скорочення працівників у різних сферах — і знайти нову роботу людям дуже складно.
Що ж треба знати, щоб отримати допомогу по безробіттю?
Наші фахівці підготували інформацію про те, які документи слід підготувати, якою, відповідно до нового законодавства, є процедура нарахування фінансової допомоги і яким нині є механізм нарахування грошових виплат та обчислення трудового стажу.
У 2020 році матеріальна допомога по безробіттю нараховується та виплачується громадянам України, що мають офіційний статус безробітного. Нововведенням є нарахування цієї допомоги найманим працівникам організацій та підприємств, що позбулися частини зарплати через карантинні обмеження чи інший форс-мажор.
Регламентує нарахування всіх виплат Закон України про загальнообов’язкове державне страхування.
Слід нагадати про те, що законодавство передбачає відповідальність роботодавців, що звільнюють працівників у зв’язку із карантином COVID-19. Відповідно до статті 176-ї ККУ на роботодавця, який розірвав трудовий договір із власної ініціативи накладаються штрафні санкції, розмір яких коливається у залежності від обставин від 34 до 54 тис грн, іншим варіантом показання можуть бути 2 роки виправних робіт.
Це мають взяти до уваги насамперед працівники, яких роботодавці переконують написати заяву про звільнення за власним бажанням! Не поспішайте задовольняти бажання роботодавця, адже, як буде зрозуміло вже у центрі зайнятості, ви такою заявою завдаєте собі чималих збитків!
Хто може претендувати на статус безробітного?
Відповідно до частини 1 ст. 43 ЗУ «Про зайнятість населення» статус безробітного присвоюється на певний період громадянам України, що є представниками таких категорій:
- Люди, які не досягли 16-річного віку і були звільнені через припинення діяльності чи зміну профілю діяльності підприємств або ж через скорочення штату;
- Непрацюючі громадяни, що за віком належать до працездатних, не мають призначеної пенсії за вислугою чи на пільгових умовах, мають намір працювати, проте не можуть знайти роботу;
- Інваліди працездатного віку, що можуть працевлаштуватися, проте отримують пенсію за інвалідністю чи соцдопомогу.
Для отримання статусу безробітного слід зареєструватись у Центрі зайнятості.
Увага: громадяни України, яким необхідно оформити статус безробітного на період, коли вони не мають роботи, можуть стати на облік у центрі зайнятості, що розташований як за місцем реєстрації (так званої прописки), так і в іншому місці. Таку можливість надає використання
Службою зайнятості Єдиної інформаційно-аналітичної системи.
Для того, щоб стати на облік, слід подати заяву зручному ЦЗ та докласти необхідний пакет документів.
Заяву по безробіттю можна подати як особисто, так і онлайн через офіційний сайт «Дія» або використовуючи електронну пошту ДЦЗ ( у такому випадку на електронку надсилаються фото та скан-копії всього пакету паперів для встановлення на облік у ЦЗ).
Звертатися онлайн дуже просто — досить відвідати офіційний інтернет-ресурс «Дія» та авторизуватися, використовуючи рекомендації розробників сайту. Для цього використовується електронно-цифровий підпис або ж BankID.
Рекомендуємо прочитати Як отримати електронний цифровий підпис через Приват24
До речі, ЕЦП можна отримати всім клієнтам Приват-24 всього за кілька хвилин і для цього не потрібно відвідувати банківську установу.
Після цього відвідувач ресурсу заповнюєте онлайн анкету, обирає бажане відділення центру зайнятості — саме до нього будуть направлені документи.
Заздалегідь слід відкрити банківський рахунок (карту) для виплат нарахованої соціальної допомоги по безробіттю.
Нарешті потрібно завантажити до системи у виглядів сканів чи фотокопій пакет документів, необхідний для одержання фінансової допомоги з безробіття.
Увага: особливості повторного нарахування допомоги по безробіттю
Існує Постанова КМУ №613, яка регламентує зокрема й нарахування повторної допомоги з безробіття. У Постанові зокрема зазначено, що виплати нараховуються циклічно — межах двохрічного періоду. Тож якщо безробітній отримав одноразову грошову допомогу у повному обсязі, повторно реєструватися з клопотаннями щодо призначення матеріальної підтримки він може не раніше, ніж через два роки з моменту нарахування першої виплати.
Якщо ж громадянин почав отримувати виплати, знайшов роботу й не отримав весь обсяг виплат, він має право стати на облік повторно й одержувати ще певну кількість нарахувань — конкретна кількість залежить від того, скільки місяців він одержував допомогу раніше.
А от користуватися консультаційними послугами такий безробітній має право постійно.
Якщо громадянин звернувся до центру зайнятості, під час обліку співробітники, незалежно від того, зверталися громадяни особисто чи онлайн, створюють особисту карту, в якій має бути вказано:
- Офіційне місце проживання;
- Дата народження;
- Повне ім’я;
- Паспортні дані — серія й номер документа;
- Ідентифікаційний код;
- Інформація про місце останньої роботи та офіційні підстави звільнення.
До пакету документів, який необхідно подати для постановки на облік в РЦЗ, входять такі папери:
- Облікова карта платника податків;
- Паспорт;
- Заява установленого зразка;
- Трудовий договір в установленій формі або трудова книжка з відповідними записами;
- Документ про одержану професійну освіту;
- Довідка про розмір зарплати на останньому місці роботи (необхідна за умови, що страховий стаж за останні 12 місяців становить менше 6);
- Військовий квиток з датою постановки на облік (для військовозобов’язаних).
Додатково працівники ЦЗ можуть вимагати папери, якщо треба поставити на облік осіб пільгової категорії, наприклад, при оформленні постановки на облік інвалідів працездатного віку, які отримують соцдопомогу чи пенсію, до документів додається копія довідки огляду МСЕК та програму реабілітації, якщо така існує.
Іноземці, що проживають на території України постійно, мають додати до пакету паперів відповідний дозвіл на проживання. Переселенці пред’являють папери, що свідчать про статус ВПО. Якщо переселенець не має можливості надати документи, про останнє місце роботи та підстави звільнення, підтвердженням трудової діяльності можуть стати:
- Виписка з ЄДР;
- Трудовий договір з заявою та нотаріально завіреним підписом;
- Документальне підтвердження розрахунку (квитанція про направлений до роботодавця рекомендований лист із описом його вмісту).
Скачати приклад бланку Бланк заяви до Центру зайнятості
Відвідування Центру зайнятості та пошук роботи
Особа, що отримала статус безробітного, має кожні 30 календарних днів відвідувати відповідний структурний підрозділ Служби зайнятості, щоб дізнатися про пропозиції роботи, підготовлені співробітник співробітниками ЦЗ.
Законодавство України вважає підходящою вакансією вільне робоче місце, що відповідає професійним здібностям та досвіду роботи безробітного.
Для інвалідів вакансія підбирається з врахуванням професійного досвіду, освіти, а також висновку МСЕК про допустимий характер та умови праці. Якщо безробітний двічі відмовляється від запропонованої вакансії, це є підставою для скасування статусу безробітного та припинення нарахування грошової допомоги, а подати заяву на поновлення цього статусу можна не раніше трьох місяців після зняття. Протягом цього часу центром зайнятості надаватись лише консультаційні послуги.
Пропущення відвідування ЦЗ у призначений співробітником день без поважної причини може призвести до скорочення грошової виплати або зняття із обліку ЦЗ.
Відповідно до Постанови КМУ №722, поважними причинами вважаються такі:
- Перебування безробітного у медичному закладі;
- Карантинні обмеження;
- Смерть когось із членів родини;
- Догляду за хворою дитиною за умови, що вік дитини не перевищує 14років;
- Відвідування у призначений для візиту в ЦЗ правоохоронних органів або військкомату;
- Інші обставини, що унеможливили візит до ЦЗ.
Виплати по безробіттю в Україні
Питання про початок грошових виплат є найважливішим для безробітних. Чинне законодавство України передбачає, що для нарахування коштів потрібно надати відповідну заявку співробітнику служби зайнятості.
І у відповідності до вимог законодавства кошти будуть нараховані після восьмого дня реєстрації у службі занятості. Якщо ж підставами для звільнення було порушення робочого процесу чи правових відносин (так зване звільнення «за статтею») або ж особа звільнилася за особистим бажанням без серйозних причин, грошова допомога нараховується через три місяці.
На час пандемії та карантину термін виплат змінився й кошти зараховуються уже із першого дня після дистанційної реєстрації.
Терміни нарахування виплат по безробіттю
Законодавство встановлює різну тривалість виплат матеріальної підтримки для безробітних осіб:
- Зазвичай соцдопомога нараховується протягом одного року і цей термін є стандартним;
- Термін виплат 9 місяців передбачений для осіб, які були звільнені за особистим бажанням та без вагомих на те причин, а також за згодою сторін та по пунктах 4, 7, 8, 3 ст. 40, 41 та 45 КЗпП;
- Для ВПО, які закінчили навчання у школах, вишах та ПТУ або звільнились із строкової служби грошова допомога виплачується протягом шести місяців;
- Особи передпенсійного віку, які не можуть працевлаштуватися, мають право отримувати грошові виплати по безробіттю два роки.
Розмір допомоги для осіб, що мають офіційний статус безробітних
Мінімальний обсяг матеріальної підтримки по безробіттю змінюється щороку й станом на 2020 рік її сума становить 610 грн. Виплати у такому розмірі отримують безробітні, що мають менше 6 місяців страхового стажу чи звільнені за пунктами 3,4,7,8 ст. 40, 41 та 45 КЗпП, а також випускники навчальних закладів, переселенці, демобілізовані.
Безробітні, що мають стаж від 12 місяців чи змушені були перервати робот у через поважні причини — навчання, догляд за неповнолітнім інвалідом, строкова служба у ЗСУ – будуть отримувати виплати, розраховані у відсотковому співвідношенні до середньої зарплати за період, проте сума грошової допомоги не може бути меншою, ніж 1630 гривень.
Сума грошових виплат весь час зменшується — максимум у розмірі 100% від нарахувань безробітній одержує протягом перших трьох місяців, наступні 90 днів виплати зменшуються до 80%, а решту часу виплати становлять 70% від первинних нарахувань.
Існують і фінансові обмеження розміру максимальної грошової допомоги — повна грошова виплата не може перевищувати чотири прожиткові мінімуми для працездатних осіб.
Цікава стаття Робота в інтернеті на дому. 10 перевірених методів заробітку вдома