Я давно і досить активно користуюся сервісом OLX. Використовую його не лише з метою купівлі чи продажу, але і як платформу для ведення свого бізнесу. Але шахраї вибрали популярну систему оголошень, як місце своїх діянь.
Декілька тижнів тому, я потрапив на гачок одного такого. У даній статті я поділюся з вами, де я помилився, яким чином можна захиститися від нечесних продавців, а найважливіше, яким чином я зміг повернути власні кошти.
Користуюсь сервісом OLX ще з того часу, коли він називався Slando, це був приблизно 2012 рік. На ресурсі я продаю свої товари, а також регулярно продаю чи купую всілякі дрібнички, від одягу до побутової техніки.
З аферистами стикався неодноразово. Тому я сформував певні правила, за допомогою яких розпізнаю нечесних продавців. Вони діють за простим планом – просять передоплатити за товар, а потім безслідно зникають, не відповідають на дзвінки, в оголошення, а іноді і аккаунт видаляється.
Декілька тижнів тому я довірився незнайомому продавцеві, і при цьому порушив власні правила, тому і поплатився. Мені потрібно було докупити оперативну пам’ять для свого комп’ютера. Я шукав планку DDR3 на 4 гігабайти. Задавши параметри пошуку в розділі «комп’ютери та комплектуючі» почав вибирати підходящий варіант.
Одне з оголошень виявилось для мене цікавим, і я проявив ініціативу, запропонувавши продавцеві внести передоплату. Звичайно, я розумів що в деякій мірі ризикую. Але я, як досвідчений користувач цієї платформи, спокусився на такі моменти:
- Ціна. Ціни на пам’ять, яку я шукав коливаються в межах 300-700 грн. Як активний користувач я знаю, чим нижча ціна, тим більше шансів натрапити на шахрая. Для привернення уваги аферисти, зазвичай, пропонують продати товар на 20-40% дешевше. В моїй ситуації вартість виглядала нормальною – 450 грн.
- Наступним, що мене підкупило, це був опис товару: детальний, грамотний і по суті справи.
- Вік аккаунту. Для облікових записів шахраїв нехарактерний довгий вік, в моєму випадку він був створений в 2013. Аккаунти шахраїв часто блокують, через скарги користувачів. Так я тоді вважав.
Я сам запропонував продавцеві, що оплачу товар. Справа була ввечері, тому мені запропонували вирішити питання вже зранку наступного дня. Така поведінка продавця вселила в мене ще більше довіри. Адже, як відомо, шахраї не тягнуть з отриманням грошей.
Далі все класично: зранку прислали реквізити для оплати на картку Приватбанку, на них я відправив свої 450 гривень і отримав запевнення, що сьогодні відправлять, після чого продавець зник.
Зачекавши три дні вирішив нагадати продавцеві про себе. Написав два повідомлення, перше з яких прочитали, а друге вже не отримали – обліковий запис продавця був видалений.
Зрозуміти, що я втрапив у пастку було легко. Я потрапив на гачок досить кмітливого шахрая. В цій ситуації не було сенсу звинувачувати когось крім себе, адже саме я порушив одне із головних правил на OLX – за жодних обставин не вносити передоплату. 400 гривень не так вже й багато, тому я вирішив змиритися.
Обман на ОЛХ – чи є спосіб повернути Ваші кошти?
Наступного дня поділився сумним досвідом зі своїм другом, він послухав мою розповідь і порадив звернутися в Приватбанк. Спочатку я з долею скептицизму поставився до такої поради. З якого б це дива Приватбанк буде звертати увагу на мою проблему, в якій ще й винен я сам? Потім трохи подумав, а раптом? Адже переказ грошей відбувався між двома картками Приватбанку.
Першим ділом я зайшов в систему Приват24 і написав про свою проблему оператору служби підтримки с додаванням скріншотів листування. Мені сказали, що розберуться із ситуацією і зв’яжуться зі мною протягом 5 робочих днів.
Вже через два дні мені подзвонили з банку, і дівчина з приємним голосом попросила ще раз детально розповісти про обставини ситуації. Однак, наскільки я був здивований, коли через 4 дні мені ще раз подзвонили і сказали, що проблему вирішено і мої 450 гривень повернули. Хоча й банк трактував ситуацію по-своєму.
Мені сказали бути «обережнішим в майбутньому», оскільки «продавець забув про мене». Мене хоч і здивувало таке трактування, сперечатися я не став. Для мене це все виглядало, як маленьке диво – служба підтримки клієнтів допомогла вирішити безнадійну ситуацію.
Через деякий час я написав пост у facebook, і з коментарів інших користувачів, я зрозумів, що мій випадок не поодинокий. Люди кажуть, що Приватбанк досить часто допомагає таким обманутим покупцям. За це я щиро вдячний.
Так що, якщо ви теж вчините таку дурницю, як я – внесете передоплату на банківську карту, то нехай це буде операція між двома картками Привату. Це дасть надію на повернення втрачених коштів.
Проаналізувавши, те що сталося, я зрозумів, де ще помилився – я купився на вік аккаунту. Це й начебто й логічно, адже регулярно «кидати» покупців з однієї сторінки не вийде.
Служба підтримки сервісу оголошень блокує облікові записи, якщо користувач надасть докази. Але аферисти навчилися обходити цей параметр. Запитаєте як? Дуже легко – купують старі аккаунти користувачів. Так оголошення часто можна знайти на популярних порталах.
Ознаки шахраїв на OLX:
- Ціна нижча на 20-40% від середньої. Вас має насторожити пояснення типу «потрібні гроші», «сам не користуюся», «подарували» і тому подібне.
- Вартість товару, найчастіше шахраї обдурюють на суму в межах 1000 гривень. Вони розраховують на те, що жертва не захоче витрачати час на свідчення в поліції, адже сума не критична.
- В оголошенні вказується, що товар без передоплати відправлений не буде.
Як захиститися від шахрайства на OLX:
- За жодних обставин не вносити передоплату незнайомоцю.
- Як варіант запропонувати накладений платіж. Це збільшить ваші витрати, адже доведеться заплатити за переказ коштів. Переплачувати чи ні – вирішує кожен сам. Чесний продавець не відмовить в такому рішенні.
- Запропонуйте «безпечну угоду». Ця послуга доступна на сервісі оголошень. Її суть полягає в наданні реквізитів для угоди. При покупці на рахунку покупця заблокується сума покупки, а після того як посилка буде отримана у відділенні Нової пошти, передана продавцеві. Послуга безкоштовна. Якщо продавець від неї відмовиться, то краще не зв’язуйтеся з ним.
- Ще один трюк, яким я часто користуюся – пропозиція зустрітися для огляду товару. Пропонуйте, навіть якщо ви далеко від місця продажу, відмова це тривожний дзвіночок.
- Розраховуйтеся лише між картками Приватбанку. Так у вас буде шанс повернути гроші. Перевірив особисто.
З власного досвіду можу сказати, що 2-4 пункти з вище описаних дозволяють вивести на чисту воду шахрая. Ці прості правила допомагають мені не потрапити в пастку, і, думаю, вам вони теж допоможуть безпечно купувати в інтернеті.