Бізнес план – як його скласти та чому він важливий. Розділи та структура

Допустимо, у вам є ідея для розвитку бізнесу. Вітаємо вас! Наступним кроком повинна бути документальна фіксація плану дій, тобто складання бізнес-плану.

З даної статті ви дізнаєтесь: що називають бізнес-планом, з чого почати процес складання, головні правила щодо складання, особливості структурі, а також про помилки, які допускають новачки та способи їх уникнення.

Написати бізнес-план – не легко, але і не так важко, як здається на перший погляд. Пам’ятайте, що вже скоро докладені зусилля окупляться. Основне, максимально уважно поставитися до цього завдання, адже особливістю будь-якого бізнес-плану являється його простота і конкретність.

Бізнес-план – це документ, в якому розгорнуто обґрунтовується ідея бізнесу, а також оцінюється ефективність рішень, заплановані дії, даються відповіді на питання, чи варто витрачати кошти на розвиток ідеї.

Якщо коротко, то бізнес-план дає чіткі відповіді на три основні питання: що я хочу зробити, як це можна зробити та що саме я маю зробити. При цьому, жоден підприємець не скаже вам, що скласти бізнес-план просто.

Часто бізнес-план буває зовсім непередбаченим, адже не завжди все складається так просто як на папері, життя повне труднощів та несподіванок. Створюючи бізнес-план необхідно проаналізувати свої ресурси, попит на ринку і ймовірний попит на ваш продукт.

Розраховуючи потенційні прибутки, краще розділіть суму «на два», щоб не розчаруватися результатом. Будьте відверті з собою, продумайте слабкі місця і ймовірні ризики. При розрахунках витрат краще подвоїти вартість оренди та збільште розмір податку на 20%.

Перші розділи бізнес-плану

Відразу слід згадати, що бізнес-план складається з двох розділів – «Резюме» і «Головна ідея проекту» – вона являється найважливішою частиною документа. Це обумовлюється тим фактом, що будь-який інвестор в першу чергу ознайомиться з цими двома частинами.

Грамотне і чітке резюме дозволяє без зайвих слів зрозуміти головне завдання проекту і якщо ця частина зацікавить, прочитати інші розділи документа.

Також варто зазначити, що резюме складають вкінці, адже ця частина включає короткий виклад мети, завдань і основних пріоритетів проекту.

Основні тези, які слід включити в резюме: 

  • які послуги надаватиме ваша підприємницька діяльність (мається на увазі виробництво чи реалізація продукції);
  • на яку категорію споживачів розрахований ваш товар;
  • сума фінансів, яку ви плануєте залучити до реалізації задуму;
  • визначити джерела фінансування проекту;
  • чи плануєте ви отримати виручку в перший рік діяльності;
  • яка сума необхідна для успішного запуску проекту;
  • організаційно-правова форма вашого потенційного бізнесу;
  • скільки осіб необхідно залучити для успішного запуску проекту;
  • перелік основник показників, загальний дохід, сума виручки за перший рік, рентабельність.

Зручність такого стилю викладу інформації частково обумовлена ти, що ви зможете розсилати резюме своїм партнерам чи інвесторам, ще на стадії переговорів. Така подача основної інформації значно спрощує ознайомлення. Також варто додати, що резюме не повинно бути більше, ніж 1 сторінка в А4.

Розділ маркетингу для бізнес плану





 Це один із найважливіших розділів бізнес-плану. Від реалізації ідей зазначених в цьому розділі залежить сприйняття споживачами товару чи послуги. Маркетинговий план повинен включати переконливі докази того, що описаний товар являється ефективним і стане популярним на ринку.

Слід пам’ятати, що план маркетингу – це важливий механізм, що пов’язує всі етапи створення – від зародження ідеї до реалізації товару і доставки споживачеві.

У розділі бізнес-плану стосовно маркетингу, необхідно у вигляді табличок відобразити ймовірні показники продажів та бюджетна маркетингові витрати, при цьому важливо підкріпити ці дані посиланнями на джерела інформації.

Також варто підрахувати ті самі показники за більш короткі проміжки часу, наприклад місяці, це буде задіяно в розділах з описом витрат. Без даної таблиці спрогнозувати та розрахувати показники бюджету буде досить складно.

Тепер, більш докладно розглянемо саму маркетингову складову.

Види товарів та послуг

В даному розділі слід визначити і описати всі переваги продукції чи послуг, які відповідатимуть потребам споживачів. При цьому ваш продукт чи послуга має мати характерні переваги перед конкурентами.

Якщо простою мовою, то слід навести аргументи, чим ваша продукція краща від аналогічної, і чому вона буде популярною на ринку.

Перелік основних параметрів:

  • Яку саме послугу чи продукцію ви пропонуєте потенційним споживачам?
  • Які потреби споживачів потенційно задовольнить ваш товар чи послуга?
  • Наскільки ретельно розроблялась послуга чи товар?
  • Чи запатентували ви продукцію, яку плануєте реалізовувати?
  • Чи ж у вас досвід виробництва товару чи розповсюдження послуги?
  • У якій сфері діяльності можна застосовувати ваш товар чи послугу?
  • Чим ваш товар унікальний для потенційних покупців?
  • Завдяки чому ваша послуга чи товар має унікальні властивості?
  • Яким чином товар чи послуга потрапить до кінцевого споживача?
  • Які потенційні недоліки характерні для вашої продукції?
  • Яким чином ви будете боротися з недоліками?

Ринок збуту для продукції

Даний розділ ставить ціллю продемонструвати яким чином ви плануєте реалізовувати товари та постачити їх кінцевому споживачеві.

Зрозуміло, що для визначення шляхів збуту необхідно детально проаналізувати ринок, розглянути ваших потенційних споживачів,  а також спрогнозувати попит на товар чи послугу.

Для цього необхідно продемонструвати ваш товар затребуваний на ринку, а канали збуту актуальні та частково налагоджені.

Одразу зазначимо, що підприємцю-початківцю буде нелегко зробити аналіз ринку, тому тут слід діяти, керуючись досвідом схожих проектів, та розумними припущеннями.

В процесі створення бізнес-плану необхідно зробити детальний аналіз того сегмента ринку, на якому ви будете реалізовувати свій товар. Сегментувати ринок можна наступним чином:

  • Географічному розташуванню;
  • Типу продуктів і послуг;
  • Типу споживачів.

Серед джерел аналізування можна зазначити наступні:

  • інформацію із ЗМІ;
  • звіти, опубліковані в періодичних виданнях;
  • інформацію з відкритого доступу в мережі Інтернет;
  • власний досвід;
  • опитування потенційних клієнтів.

Для визначення кількості потенційних клієнтів і попиту на товар, слід визначитися із наступними питаннями:

  • регіони проживання ваших потенційних покупців;
  • хто ваш потенційний споживач (вік, стать, рівень, доходів, зайнятість та інше);
  • вартість аналогічного товару чи послуги;
  • зміну попиту на товар.

Конкуренти для Вашого бізнесу





В даному розділі бізнес-плану варто описати потенційні конкуруючі підприємства. Першим кроком повинен бути аналіз сильних та слабких сторін:

  • Які компанії працюють в тому ж сегменті ринку, що і ви?
  • Хто з них реалізовує подібні чи аналогічні продукти?
  • Якою є їхня продукція, визначте відмінності?
  • Вивчіть середній ціновий сегмент конкуруючої продукції?
  • Якими методами конкуренти рекламують продукцію?
  • Хто із конкурентів найближче до вас?
  • Які ваші продукти мають переваги перед продукцією конкурентів?

Крім того, вкрай важливо розуміти, що подібна робота щодо аналізу конкурентної продукції допоможе уникнути невдач, пов’язаних з реалізацією продукції.

Прогнозування об’ємів продаж для бізнесу

Після детального аналізу ринку збути, постарайтесь спрогнозувати об’єми реалізації товару за перший рік діяльності. Прогноз повинен бути розділений на місяці.

Крім того, вкрай важливо приймати до уваги фактори сезонності та частку вашої продукції на ринку з урахуванням діяльності конкурентів. Ваші можливості виробництва та інші фактори можуть суттєво виплинути.

Розгляньте три сценарії вашого бізнесу – песимістичний, оптимістичний і реалістичний.

Маркетингова підтримка

План популяризації товару повинен включати програму дій стосовно доведення продукту чи послуги до кінцевого споживача. Слід підрахувати суму, яку знадобиться вкласти для успішного старту діяльності. Тут слід відобразити:

  • Яким чином ви сповістите потенційних клієнтів про старт реалізації продукту?
  • Яку суму ви плануєте вкласти на популяризацію товару?
  • Як саме ви реалізовуватимете продукт?

Встановлення вартості товару

Ціну товару чи послуги можна встановити, керуючись наступними факторами:

  • вартістю аналогічних товарі у ваших конкурентів;
  • вартість, керуючись попитом серед клієнтів і затребуваністю;
  • собівартість товару з додаванням націнки;
  • націнка за унікальність продукту.

План збуту продукції

В даному розділі слід детально розписати, яким чином ви реалізуєте продукцію, включаючи способи і канали реалізації:

  • самостійно чи з залученням посередників;
  • оптом чи вроздріб;
  • за замовленням (інтернет-магазин, сайт, телефон) чи інші способи.

Тут слід зробити все можливе, щоб покупцям було зручно отримати ваш товар.

План популяризації продукту

В даному розділі слід продумати можливі шляхи інформування потенційних покупців про можливість придбати ваш товар чи скористатися послугою. Для цього дайте вичерпні відповіді на наступні питання:

  • Чи плануєте ви рекламувати товар/послугу?
  • Що саме ви плануєте розповісти стосовно свого продукту?
  • Де саме ви розповсюдите рекламу?
  • Яку суму ви готові вкласти для рекламної кампанії?

Варто вказати і таке. Загальна кількість сторінок, що стосується маркетингової частини не має перевищувати 10 сторінок. Об’єми бізнес-плану безпосередньо залежать від типу підприємства.

Ми рекомендуємо оформити розділ маркетингу в 3-5 сторінок, а іншу інформацію вивести в окремий Додаток.

Розрахунок фінансових затрат

В даному розділі необхідно навести аргументи, що ваша потужність зможе повною мірою забезпечити необхідну кількість продуктів чи послуг в указані терміни. При цьому товар буде належної якості.

Характеристика виробничих потужностей

Слід вказати, що для бізнес-планів, що планують реалізовувати продукт піде мова про інвентар та торгову площу. Для проектів, що мають на меті сферу послуг – офісні приміщення, обслуговуючі зони та інше. При цьому слід взяти до уваги наступне:

  • Розміри виробничих потужностей: площа приміщення, обладнання, сировина, робоча сила та інше.
  • Розташування вашого підприємства, орієнтуючись відстанню від потенційних покупців, зручністю працівників, постачальників сировини та інше.
  • У кого і на яких умовах буде здійснюватися закупівля сировини?
  • Чи був у вас досвід роботи з обраним постачальником?
  • Чи передбачена кооперація і з ким?
  • В якому режимі працюватиме ваше підприємство?

Розписуючи особливості приміщення, потрібно вказати інформацію про характеристики і описати на яких умовах ви його орендуєте. Стосовно обладнання, то необхідно вписати ваші потреби в грошовому еквіваленті та поділитися планами закупівлі.




Слід прийняти до уваги, що обладнання в процесі експлуатації втрачатиме вартість, ці моменти також важливо вказати.

Витрати на матеріали

 В даній частині бізнес-проекту важливо проаналізувати всі витрати, пов’язані з виробництвом продукції. Важливо відобразити повною мірою наступні моменти:

  • перечислити необхідні види сировини, допоміжні та незамінні матеріали, комплектуючі, запасні елементи та інше. Також слід вказати середні витрати на одиницю товару з розрахунком оптової та роздрібної вартості;
  • перерахуйте запасні варіанти вибору постачальників і зупиніться на найбільш економічно вигідному та описати особливості співпраці;
  • описати накладні витрати для вашого плану.

Підбір персоналу та оплата праці

Завданням цього розділу являється опис потреби у робочій силі для реалізації вашого проекту. Заздалегідь обдумайте, чи потрібні вам люди на старті роботи. Якщо так, то:

  • вкажіть, що працівники потрібні одразу;
  • визначте, якими навиками мають володіти ваші працівники;
  • де ви можете знайти осіб, потрібної кваліфікації;
  • опишіть графік роботи;
  • визначте систему оплати праці (погодинна, позмінна, твердий оклад);
  • обґрунтуйте, чи потрібна система премій.

Слід зазначити, що сам підприємець не має заробітної плати, як такої. Це пов’язано з тим, що дохід всього підприємства, можна назвати заробітною платою власника. А от стосовно винагороди праці найманих працівників, то вона включається в собівартість готової продукції.

Крім оплати праці в остаточну вартість товар включають єдиний соціальний внесок на винагороду праці працівників.

Календарний план реалізації проекту

Головним завдання цього розділу являється зведення всіх заходів щодо реалізації проекту.

Обсяг виробничого плану дуже відрізняється, залежно від галузі діяльності. Рекомендований обсяг не має перевищувати 5 сторінок А4.

В розділі необхідно відповісти на запитання стосовно технологій, термінів та особливостей проекту. З цією метою знадобиться відобразити інформацію про витрати та потужності, накладні витрати та календарний графік втілення проекту.

Краще за все, це скласти таблицю за рік з помісячним розподілом, а також потурбуватися про пояснення джерел інформації та надати детальний кошторис стосовно витрат.

Кошторис розбивають на статті витрат:

  • головна сировина;
  • оплата праці;
  • закупівля додаткових матеріалів;
  • відрядження;
  • послуги зв’язку;
  • оплата комунальних послуг;
  • інші види поточних витрат;
  • оплата послуг допоміжних організацій;
  • орендна вартість приміщення.

Та безліч інших витрат, які безпосередньо залежать від роду діяльності.

Нормативно-правове регулювання бізнесу

В даному розділі ви будете змушені викласти інформацію стосовно правої безпеки обраного вами роду діяльності, а також обґрунтувати вибір саме такої організаційно-правової моделі.

 

Організаційно-правова модель вашого бізнесу

В даному розділі слід висвітлити наступні моменти:

  • юридичний статус, який оптимально підходитиме для вашого роду діяльності;
  • стисле пояснення такого вибору;
  • можливість внесення змін в проект в майбутньому;
  • дозволи, яку необхідно отримати, щоб узаконити діяльність.

Також, варто зазначити яким чином ви плануєте отримати ці дозволи та яка сума для цього знадобиться.

Організаційний план

 У цьому розділі вкажіть наступні дані:

  • інформацію про керівників проекту;
  • досвід роботи в обраному напрямі;
  • ймовірні джерела професійної підтримки.

Інформація про керівників проекту

Стосовно цього розділу, то тут є декілька особливостей. На початку діяльності голова зазвичай зосереджує дії проекту в своїх руках, сюди входять:

  • контроль над фінансами;
  • керівництво поставками сировини та збутом;
  • контроль за вартістю продукції.

В процесі розвитку підприємства керівник може розподілити ці обов’язки між довіреними особами. Варто відповідальна підбирати персонал для контролю ключових моментів діяльності, адже це запорука успішного бізнесу.

Для кращого розуміння того, хто перед ким повинен звітувати, можна намалювати просту схему.

Ваш власний досвід у веденні діяльності

В цьому розділі необхідно вказати, чи є у вас досвід діяльності у області, в якій ви плануєте розпочати підприємницьку діяльність. При чому, мова йде не лише про безпосередній досвід, а і про досвід роботи на керівних посадах.

Ймовірні джерела підтримки

 Більшість керівників на початкових етапах потребують консультації юристів, бухгалтерів, страхових агентів та інших спеціалістів. Необхідно заздалегідь ознайомитися з вартістю послуг цих фахівців та вибрати тих, послуги яких вам доступні.




Крім вище зазначеного буде оптимально вказати інформацію про керівників вашого проекту, підтвердивши інформацію відповідними анкетами. Даний розділ не повинен займати більше 2 сторінок.

скласти власний бізнес план

Планування бюджету для бізнес плану

Щоб заповнити цей розділ вам знадобиться звести всі фінансові питання. Фактично, ця інформація представлена в інших розділах, а тут вам потрібно буде підсумувати всі затрати. Для себе ви визначите, скільки коштів вам знадобиться та на якому етапі.

Визначення джерел фінансування

В цій частині необхідно детально розповісти про те, звідки ви отримаєте кошти:

  • державні субсидії;
  • особисті кошти;
  • кредит;
  • позика;
  • лізинг.

Зведення витрат необхідних для того, щоб отримати перший дохід

В цій частині необхідно проаналізувати ймовірність залучення додаткових коштів.

В цьому розділі важливо підтвердити витрати копіями угод про намір орендувати приміщення, закупити обладнання та інше. Копії документів необхідно включити в розділ Додатки.

Графік початкової реалізації проекту

Головним завдання цього пункту являється опис термінів, розмірів фінансування та фінансових затрат на початковому етапі реалізації плану. Важливо врахувати наступні моменти:

  • розрахувати тривалість організаційного періоду;
  • уточнити тривалість і суми фінансування з різних джерел;
  • дізнатися в які строки ви зможете отримати документ на ведення діяльності.

Розрахунки кредитів

Дану частину знадобиться заповнити, якщо для початку діяльності вам знадобиться позичити гроші, при цьому незалежно у ваших знайомих чи в фінансовій організації.

В обох випадках ви будете змушені виплачувати борг. Також важливо підготувати інформацію для внесення в формі фінансового бюджету.

Система оподаткування та визначення суми податків

 Ця частина бізнес-плану вимагатиме визначитись із системою оподаткування та розрахувати суму платежу. Розмір податку безпосередньо залежатиме від організаційно-правової форми ведення бізнесу.

Розрахунок очікуваних прибутків та ймовірних збитків

На початкових етапах суму прибутку на збитків слід рахувати помісячно. Даний розділ повинен висвітлити ваші очікування за роботу на початковому етапі, а також прибутки та розмір збитків за певний період.

План прибутків та збитків також напряму залежить від форми організації вашого бізнесу та системи оподаткування.

Варто відзначити такі моменти:

  • дохід від продажів продукту буде головним джерелом доходу та визначається приблизними об’ємами реалізації;
  • чистий прибуток означає суму, яка залишаться підприємцеві;
  • постійні витрати – це та сума яка не змінюється і залежить лише від змін об’ємів виробництва. Сюди відносять вартість оренди, покупку сировини та заробітну плату персоналу;
  • змінні витрати, тут мається на увазі оплата комунальних послуг та інші разові чи нерегулярні витрати.

План руху фінансів

В даному розділі слід розібратися, коли, скільки та з яких джерел будуть отримані кошти. В даному плані визначають:

  • скільки коштів буде передано постачальникам сировини;
  • скільки ви витратите на винагороду праці працівників;
  • який відсоток ви будете сплачувати по кредитах;
  • якою буде сума податку та інше.

Прогнозовані дані слід скласти на рік з розділом по місяцях. Починати необхідно з моменту офіційної діяльності бізнесу.

Сюди необхідно включити лише реальні надходження і витрати, заплановані за розрахунковий період.

Розрахунки показників бізнес-плану

 Однією із найважливіших показників продуктивності вашого проекту це позитивний підсумковий грошовий потік у даному розділі проекту в підсумковому періоді створення бізнес-плану. Не виконавши цієї умови, всі інші розрахунки не принесуть користі, адже з негативним рахунком унеможливлюється проведення будь-яких розрахунків.

Рентабельність підприємницької діяльності можна оцінити за наступними критеріями:

  • загальний обсяг чистого прибутку за один рік діяльності;
  • рентабельність ваших вкладень. Визначається спеціальною формулою: суму чистого прибутку за один рік поділити на загальну суму витрат та помножити на 100%;
  • терміни окупності власних вкладень, цей показник може визначатися помісячно чи одразу за весь термін.

Окрім вище зазначених показників можна розрахувати обсяги продукції для того, щоб проект не приніс збитків. Тобто визначити кількість послуг для того, щоб підприємство не було збитковим, але при цьому цієї кількості недостатньо для отримання прибутку.

Оцінка можливих ризиків

 Даний розділ повинен включати перелік можливих ризиків, з якими потенційно ви будете стикатися в процесі діяльності. Серед найпоширеніших варто зазначити:

  • збитки пов’язані з майном, це може бути непрогнозоване стихійне лихо, пожежа, аварія чи інші явища природного чи техногенного характеру;
  • дії третіх осіб, які перешкоджатимуть вашій діяльності;
  • скорочення попиту, що в свою чергу призводить до зниження продажів;
  • невиконання умов договору зі сторони постачальника сировини;
  • інфляція;
  • втручання контролюючих органів;
  • подорожчання сировини.

Вам, як підприємцю, необхідно зважати на ризики, щоб у будь-якому випадку мати план дій по стабілізації підприємства. Найкращим способом зважити ризики і знайти способи їх вирішення, це скласти табличку.

Рекомендується розділити її на два стовпчики «фактор ризику» і «способи зменшення збитків».

Не менш корисним буде вирахувати фінансові затрати цих подій. Також не буде зайвим подумати план дій при розвитку песимістичного сценарію. Рекомендується вкласти всю цю інформацію у 1-2 сторінки А4.

Оформлення бізнес-плану

Оформлення проекту – це один із найбільш важливих моментів створення бізнес-плану. Є безліч випадків, коли бездоганний документ з перевіреною інформацією і якісним аналізом, провалюється на етапі первинної оцінки або презентації проекту.




Зазвичай, така неприємна ситуація пов’язується з недостатньою увагою до текстового оформлення та візуального зображення, яке повинне супроводжувати презентацію проведеного дослідження та планування.

Бізнес-післямова

В якості післямови, слід зазначите таке. Якщо ви вперше зіткнулися з необхідністю скласти бізнес-проект, то краще звернутися за допомогою до досвідчених людей, можливо навіть потенційних конкурентів, щоб одразу врахувати можливі ризики.

Обов’язково ознайомтесь із зразками бізнес-проектів, в тому числі із уже реалізованими.

Однією із найпоширеніших помилок початківців являється те, що ознайомившись із прикладами бізнес-планів та побачивши, яку кількість матеріалів необхідно проаналізувати та зробити розрахунків, а потім все грамотно викласти в декілька сторінок бізнес-плану, вирішують відступити від задуму та пропускають етап створення проекту.

В жодному разі не чиніть так само, адже допоки ви не зрозумієте всього процесу та труднощів з якими ви стикнетеся, ви не зможете забезпечити нормальне функціонування всієї системи, яка приноситиме вам прибуток.

Почніть створення проекту власного бізнесу з малого. Зустрічаючись з все новими та новими інвесторами  постійно вдосконалюйте свій бізнес план. Напевно ви погодитесь, краще почати хоча би з чогось, ніж не починати взагалі.

І на останок, важливо розуміти й той факт, що в процесі розвитку вашого бізнесу проект буде не менш потрібним, ніж на початковому етапі. Оскільки, саме цей документ допомагає виділяти ключові моменти діяльності вашого підприємства. Крім того, наявність бізнес-плану дозволить заявляти вам, що ви почали керувати бізнесом, ще до початку реалізації задуму.

Бізнес план – як його скласти та чому він важливий. Розділи та структура
5 (100%) 1 vote

Сподобалась стаття? Поділись в соц. мережах

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

shares